Huoltojen aloituspalaveri 17.10.2020 klo 10:00 Ahmosuolla

EFPU syystalkoot pidettiin lauantaina 10.10.2020. Kiitos kaikille osallistuneille!

Pidetään huoltojen aloituspalaveri Ahmosuolla lauantaina 17.10 klo 10:00 alkaen.
Purjekoneet ovat vielä putkissa nostetaan ne samalla huoltotilaan.

Toivottavasti mahdollisiman moni pääsee paikalle.

Jos haluat osallistua huoltotoimintaan, mutta et pääse lauantaina paikalle, ilmoita Villelle, kaikille löytyy varmasti sopivan tasoista tekemistä.

Terveisin,
Ville

10.5.2020 Alkaen purjelentotoimita EFPU:lla

Moikka,
Kiitos kaikille! Muutto onnistui hyvin, vettä ei satanut, Pudikselta oli sulanu lumet myös ”putkiparkista”.

Kaikki koneet, myös SDA saatiin EFPU:lle. Ahmosuolle unohtui (ehkä) discuksen kabiinin peite ja kerhon kassalipas, jäätelökassa sentään muistettiin ottaa mukaan.

Totuttuun tapaan EFPU:n päässä ei ollut oikein henkilökuntaa paikalla, tavarat eivät välttämättä ole vielä oikeilla paikoilla vaan ne on sinne jätetty ja äkkiä lähety pois ennen kuin kukaan kerkiää nähdä. Mutta kaikki löytyy biefing rakennuksesta tai putkesta, kannattaa varata ekana lentopäivänä 30 minuuttia ylimääräistä aikaa.

Syyskokouksessa perusteltiin EFPU:n pidempää kautta sillä että siellä on helpompi toimia myös yksin. Joten kasasimme Discuksen valmiiksi platalle, jotta yksin toimiminen on helpompaa. Muut koneet ovat vielä putkissa, jos lentäjiä on enemmän paikallla kannattaa koota kone valmiiksi ennen briefinkiä. Tervetuloa lentämään!

Kerhon konekatokselle tehdään tänä keväänä maapohjaan remontti, joten se ei ole käytettävissä koneiden säilytykseen. 1034:lle, 954:lle ja 926:lle löytyy hyvät peitteet, niitä voi säilyttää kasattuna palttalla. Juniorille ja höyrylle on huonommat peitteet, joten ne täytyy pakata aina putkeen lentopäivän jälkeen.
954:ssa on uudet peitteet vielä pahvilaatikossa, tilasin ne suoraan Kiinasta ilman välikäsiä.Jos haluaa säilyttää 954:sta peitteiden alla, niin ekalla kerralla pitää uusiin peitteisiin laittaa kuminauhat huolellisesti, ne pitää ilmeisesti itse leikata, joten ota tulentekovälineet mukaan, niin kuminauhan saa päätettyä paremmin.
Jos et jaksa tehdä peitteiden kuminauhoja kunnolla voit säilytää konetta myös putkessa.
Discukselle löytyy asiallisia siipipukkeja 2 kpl, niiden avulla kaikkien koneiden (pl höyry) kasaaminen onnistuu kahdestaa. Esimerkiksi viime keväänä kokosimme peruskurssilaisen kanssa 954:n kahdestaan ennen lentopäivää ilman mitään ongelmia.
Kannataa lukea se lentokäsikirja miten kone kootaan, siellä se kerrotaan selvästi miten se onnistuu. (esimerkiksi discuksessa on lentokäsikirjassa sanottu, että siivenkärimiehen pitää pitää kiinni siiven jättöreunasta, ja sitä on kokeiltu siivet ei mene paikallen jos pitää etureunasta kiinni)

Kun konekatoselle tehdään pohjan remonttia, talkoolaisia voidaan tarvita, tervetuloa mukaan!

EFPU:lla on sähköt ja vedet kytketty Briefing rakennukseen ja Kaunolaan.

Kiitos!
Muistakaa lentää paljon (myös laskukierroksia) ja lentäkää turvallisesti!
ps. Kannattaa laittaa omaan kalenteriin vaikka joka toinen tai joka komas viikonloppu lentoviikonlopuksi ja tulla EFPU:lle katsomaan millainen sää silloin sattuu olemaan, niin minäkin olen tehnyt, tiimaa ja laskuja tulee paljon.

pps. Muistakaa maksaa leirimaksu, myös päiväkävijät. Mökkiläiset ja vaunuilijat muutenkin.

– Ville

OIK Turvallisuusbriefing 2020

Moikka,

OIK turvallisuusbriefing 2020 katsottavissa youtubesta:
https://youtu.be/ZHv7-oqzSkg

Powerpoint esitys linkkeineen löytyy täältä:
https://drive.google.com/file/d/1nXeBOxE_3DJvEZRIL7MOCiWpNwbVIpNf/view?usp=sharing

Aiheina- Viimeaikainen kokemus- Konekohtaisia ohjeita- Maastolaskut ja maastolaskut paikallislennoilla- Maksut ja maksaminen.

Jos et aio lentää, mutta OIK:n EFPU leirialueelta löytyy mökki tai vaunu, voit hypätä suoraan youtube viedolla suoraan kohtaan maksut ja maksaminen 20 minuutin kohdalta. Pääset siihen myös tällä linkillä:https://youtu.be/ZHv7-oqzSkg?t=1194

Terveisin,
Ville

OIK kerhotiedote 5/2020 Lennokkitoiminta

11.5.2020

Moikka!
Tästä on ehkä jo liikkunut huhuja kerhon Whatsapp ryhmässä.

Oulun Ilmailukerho ry on päättänyt kehon lennokkiharrastajien esityksestä hakea ilmailumääräyksen OPS M1-32 lennokkipaikkaa EFAH:lle ja todennäköisesti samalla myös EFPU:lle. Lennokkipaikka stastuta heataan tänä vuonna.

Lisäksi syyskokoukseen on tulossa esitys lennokkijaoston perustamisesta ja lennokkijaoston toimintasuunnitelma kaudelle 2021.

Terveisin,Ville Runtti

Kerhotiedote 4/2020

16.4.2020

Päivitetty 4.5: Koulutusluvanmuaksia koululentoja, kuten perukussi, tutustumis- ja esittelykursseja saa taas lentää.

Moikka,
Johtokunta kokoontui 14.4.2020 etäkokouksessa ja tarkennimme toimintaohjeita COVID-19 aikana.

OIK:ssa Lentokausi alkaa 18.4.2020 ja Oulun seudulla on ennustettu Koronatartuntojen huipun olevan kesäkuun lopulla – heinäkuun alussa. Tämä vaikeuttaa 2 paikkasella toimimista, kun korona tarttuu myös täysin oireettomalta henkilöltä. Koulutusluvan mukaisia lentoja ei lennetä toistaiseksi (opiston tiedotus 25.3.2020) (koskee esttely- tutustumis ja peruskurssit). Itse henkilökohtaisesti en halua lentää ollenkaan purjekoneella ”kaksi päällä” kaudella 2020, koska en halua tartuttaa koronaa muihin kerholaisiin.

Pohdimme johtokunnassa ja mietimme voidaanko me sitten järjestää hinauksia ja voimmeko lentää kerhon yksipaikkaisilla koneilla ja kaksipaikkaisella yksin vai perutaanko lentäminen kokonaan. Pohdimme myös voidaanko EFPU leirialueella toimia.

Teimme päätöksen että OIK toistaiseksi järjestää hinauksia ja kerhon purjekoneilla voi toistaiseksi lentää yksin.

OIK:n leirialueetta EFPU:lla voidaan käyttää, mailissa tarkat ohjeet että miten tulee toimia (ohjeisiin voi tulla muutoksia).

Tässä ohjeistukset toimintaan, jotka on kirjoitettu Jaostoittain.Ohjeet alkaa

TOIMINTAOHJEET HINAUSLENTOTOIMINTAAN
Hinauslentotoiminta on tietyin varauksin mahdollista, jos purjelentotoiminta päätetään aloittaa. On kuitenkin varauduttava, että hinauslentopalvelu ei tule olemaan aivan yhtä kattavaa, kuin normaalisti, sillä kaikki hinauslentäjät ei syystä tai toisesta pääse toistaiseksi toimintaan osallistumaan.

SDA:lla ei toistaiseksi lennetä kertauskoululentoja. Hinausoperointi pyritään briiffaamaan etänä tavallista tarkemmin. Hinauslentäjiltä toivotaan huolellista harkintaa lentotoimintaan ryhtymiseen ja siihen liittyviin riskeihin liittyen. Suoritetaan 3-5 harjoituslaskua ennen hinaustoimintaa riippumatta siitä, onko lentänyt tälle keväälle vai ei.

Hinauslentäjät pyrkivät toimimaan itsenäisesti turvavälit säilyttäen erillään muusta lento- ja kerhotoiminnasta 

Yhtenä lentopäivänä ei SDA:lla lennä kuin yksi pilotti ja mielellään sama pilotti hoitaa esimerkiksi viikonlopun molempien päivien hinaukset. Hinauslentäjän vaihtuessa pidetään mielellään myös muutamia välipäiviä koneen käytössä.

Hinauslentäjät käyttävät omia headsettejään ja mielellään myös lentämiseen soveltuvia hansikkaita. 

SDA on otettavissa yhden huolto- ja koelentokelpoisen päivän varoitusajalla käyttöön, jos kelit sekä muut olosuhteet ja terveystilanne antaa myöten. TOIMINTAOHJEET PURJELENTOTOIMINTAAN

Maailmanlaajuinen koronaviruksen aiheuttama pandemia vaikuttaa myös Suomessa. 

Myös purjelentotoiminnassa tulee noudattaa valtiovallan ja THL:n määräyksiä ja suosituksia. 

Viruksen tartuntareitit ovat pisaratartunta ja tartunta niiltä pinnoilta, joihin tartuttava henkilö on koskenut. Ilma‐aluksella annettavan lentokoulutuksen aikana toteutuvat molemmat viruksen tartuntareitit ja lisäksi koululennolle osallistuvien henkilöiden altistumisaika on pitkä ja lähikontaktin määritelmä täyttyy. 

Myös oireeton henkilö voi olla tartuttava. Sen vuoksi ei riitä, että yksilö ainoastaan oireisena välttää sosiaalisia kontakteja, esimerkiksi lentokoulutukseen osallistumista flunssaisena. Epidemian alussa ja sen aikana emme siis voi epidemialle tyypillisesti tietää, kuka henkilö on tartuttava. 

Epidemia leviää nyt hitaasti ja eri puolilla Suomea on eri tilanne. Ilmailuliitto suosittelee, ettei kaksipaikkaisilla koneilla epidemia‐aikana lennettäisi koululentoja muuten kuin erityisestä harkinnasta. Erityisesti tulisi huomioida riskiryhmiin kuuluvat ilmailijat. Kaksipaikkaislentämisessä altistumisaika on pitkä ja tartunta on käytännössä varma, jos toinen on tartuttava.

Oulun ilmailukerhon purjelentotoiminnassa tulee huomioida seuraavaa

  • Tätä kirjoitettaessa yli 10 henkilön kokoontumiset eivät ole sallittuja. Seuraa mahdollisesti päivittyviä valtiovallan ja THL:n ohjeita.
  • Suosittelemme että purjelentotoimintaan ilmoittaudutaan viimeistään edellisenä päivänä, kerhon WhatsApp ryhmässä (oik pulina) tai sähköpostilistalla. Linkki whatsapp ryhmää liittymiseksi : Löytyy jäsenet osiosta linkki.
  • Suosittelemme että briefing pidetään ulkona etäisyys muihin huomioiden.
  • Suosittelemme että sisätiloissa käydään vain yksi kerrallaan (toki Ahmosuolla koneen voi kantaa/työntää porukalla ulos, vältellen lähikontaktia)
  • Tällä hetkellä emme lennä esittely- tutustumis eikä peruskurssin lentoja, noudatamme Suomen urheiluilmailuopiston ohjeistusta.
  • Suosittelemme, että purjekoneen ohjaamo desinfioidaan huolellisesti aina lennon jälkeen, erityisesti mikrofoni ja ohjaussauva sekä kaikki vivut, kahvat, kytkimet ja muut vastaavat mitä käsin kosketellaan
  • Suosittelemme, että samalla koneella lentää vain yksi henkilö päivässä
  • Suosittelemme, että koulutustoiminnassa noudatetaan suurta harkintaa siinä, voiko kaksi henkilöä olla samassa tilassa tai koneessa ja millä edellytyksillä. Jos on mitään epäilystä altistumisesta koronalle, ei pidä lentää 2‐paikkaisella
  • Kerhon koneilla lentävät, sopikaa kevätkertauslennon järjestelyistä lennonopettajan kanssa (esimerkiksi valvottu yksinlento). Ja korostetaan vielä että tämä on ”Oulun ilmailukerhon ohjeistus. Ettei nyt sitten jää opettajalle liian iso kynnys kieltää lentämistä”. Traficom on antanut poikkeusmenettelyjä kelpuutusten voimassaolojen jatkamiseksi laajennettu
    https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/tiedote-lentajille-poikkeusmenettelyja-kelpuutusten-voimassaolojen-jatkamiseksi
    Purjelentäjän 24 kuukauden viimeaikaisen kokemuksen vaatimuksia on jatkettu 30 / 32 kuukauteen: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Poikkeuslupa%20-%202.4.2020%20final.pdf
  • Suosittelemme käyttämään käsineitä maatoiminnassa (hinausköysi, siipimies, ym kaikki maatoiminta missä kosketaan käsin koneeseen)
  • Kun nyt keskitytään niin paljon tähän henkilöturvallisuuteen, niin ei pidä unohtaa normaalia lentoturvallisuutta. Eli kiire pois, keskitytään siihen mitä ollaan tekemässä ja tehdään kaikki normaaliin lentämiseen liittyvät asiat huolellisesti ja niin kuin on opetettu.

Tärkeintä on välttää sosiaalisia kontakteja, koska 80‐90% tartunnoista on pisaratartuntoja ja vain pienempi osa kontaktipinnoilta tapahtuvia tartuntoja.

Noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita

EFPU TILOJEN TOIMINTAOHJEET

Oik:n Pudasjärven tilojen käyttöohjeet korona-epidemian aikana
Julkaisupäivämäräärä 13.4.2020 (huom koska ohjeet saattavat tulevaisuudessa muuttua)

Oik:n tiloja ja leirialuetta käytettäessä ovat seuraavat rajaukset voimassa:

– oireilevat henkilöt eivät saa tulla alueelle

– altistuneiden henkilöiden tulo alueelle on mahdollinen vasta 14 vrk:n karanteenijakson jälkeen.

Koronapositiiviselle altistuneeksi katsotaan kaikki lähiomaiset ja lisäksi kaikki henkilöt jotka ovat olleet ko. henkilön kanssa samassa sisätilassa yli 15 minuutin ajan.

Kenttä-alueen pääportin käsittely:

Pääporttia käsitellään ainoastaan hansikkain, tai vaihtoehtoisesti ajoneuvokohtaisella kapulalla – siis ei koskaan paljain käsin.

Briefing-tilan käyttö:

Lentopäivien briefing-tilaisuudet pidetään ulkoilmassa.

Briefingin muu käyttö rajoitetaan välttämättömimpään asiointiin keittiössä sekä wc-tiloissa.

Wc-tilojen, sekä keittiötilan otepintoja varten on tiloissa Oik:n hankkimaa klooripohjaista puhdistusainetta spray-pumppupullossa sekä tämän pois pyyhkimiseen soveltuvaa paperia. Jokainen käyttäjä on velvollinen puhdistamaan käyttämänsä otepinnat käyntinsä päätteeksi.

Kaunolan käyttö:

Kaunolan suihkuja saa käyttää vain yksi henkilö kerrallaan. Suihkussa käynnin jälkeen huolehtii jokainen kävijä tehostetusta läpivirtaus-tuuletuksesta. Suihkussa käyntien välillä on syytä pitää noin 15 minuutin tuuletustauko.

Wc-tilojen, sekä suihkutilojen otepintoja varten on tiloissa Oik:n hankkimaa klooripohjaista puhdistusainetta spray-pumppupullossa sekä tämän pois pyyhkimiseen soveltuvaa paperia. Jokainen käyttäjä on velvollinen puhdistamaan käyttämänsä otepinnat käyntinsä päätteeksi.

Nuotiopaikka-katoksen käyttö:

Katoksen käyttö on mahdollista sillä edellytyksellä että muut kuin samassa taloudessa asuvat henkilöt säilyttävät vähintään kahden metrin turva-etäisyyden toisiinsa nähden. Katoksen käytössä on eri seurueiden ja yksittäisten henkilöidenkin ajallinen porrastaminen suositeltavaa.

Katokseen liittyvien työvalineiden (esim. kirves ja hiilihanko) puhdistusta varten on katoksessa klooripohjaista puhdistusainetta spray-pumppupullossa sekä tämän pois pyyhkimiseen soveltuvaa paperia.

Rantasaunan käyttö:

Saunan osalta on erityispiirteenä huomioitava että siellä ei ole mahdollista käyttää klooripohjaisia puhdistusaineita. Tämän vuoksi saunan käyttö on syytä rajata siten että vain yksi saunaseurue illassa käyttää saunaa. Epidemiakaudella on käytettävä istuinalustoja, mutta vain kertakäyttöisten istuinalustojen käyttö on sallittua.

Mikäli saunova seurue koostuu muista kuin samassa taloudessa asuvista henkilöistä, rajautuu saunaseurueen koko kolmeen henkeen jotta riittävät kahden metrin turvavälit voidaan säilyttää löylyssäkin. Löylyn jälkeinen peseytyminen tapahtuu yksi saunoja kerrallaan.

Orpokodin käyttö:

Orpokodin keittiön otepintoja varten on tiloissa klooripohjaista puhdistusainetta spray-pumppupullossa sekä tämän pois pyyhkimiseen soveltuvaa paperia. Jokainen käyttäjä on velvollinen puhdistamaan käyttämänsä otepinnat käyntinsä päätteeksi.Ohjeet päättyy

Moskiito Ralli 2020
Moskiitoralli 2020 on peruttu. OIK toki seuraa koronatilannetta, ”eli se voidaan järjestää tarvittaessa pikaisella aikataululla”. Tällä hetkellä ei ole näkyvissä että sitä pystyttäisiin järjestämään juhannuksen jälkeisellä viikolla.
Pujekonehuollot ja koneiden kokoamiset EFAH + SDA
OH-1034 Discus lentovakuutus tulee voimaan vasta 28.4.2020. Huollot ja ARC valmis. (tässä oli minulla joku kämmi viimekesänä, discusta voi käyttää siis vasta vappuna). (Allekirjoittaneella on Flarm/Colibri asennus vielä vaiheessa, mutta saan sen valmiiksi 28.4 mennessä, vaatii yhden piuhan tekemistä ja paperihommia)
OH-239 Huollot ja ARC valmis. Lentovakuutus voimassa jälleen 25.4 – 30.4.2020. Tästä eteenpäin uutta vakuutusta ei olla vielä sovittu. Tullaan ottamaan.
OH-744, Odottaa uusia vöitä ei voi lentää vielä. Vakuutus voimassa 18.4.2020 alkaen.
OH-926, Huolto hiukan vaiheessa. Vakuutus voimassa 18.4.2020 alkaen OH-954, Huolto hiukan vaiheessa. Lento vakuutus on ollut voimassa 4.4.2020 alkaen Kerhon whatsapp ryhmässä on kysytty kavereita viikonlopulle jotta kaarihalista vois tyjentää putkia, ja koneita saatas koottua, ja huollot saataisiin suoritettua loppuun.OH-SDA, juttelin vakuutusyhtiön edustajan kanssa viimeksi viime yönä 24:00 aikaan, lupasi vakuutuksen voimaan 16.4 alkaen, eli tästä päivästä lähtien. Papereita ei vielä tätä kirjottaessa ole tullut. Huollot on käsittääkseni erittäin hyvällä mallilla. Aaltonen tiedottaa sitten kun valmis ja käytettävissä hinauksiin.

Kevätkertauslennosta
”Sopikaa kevätkertauslennon järjestelyistä lennonopettajan kanssa”Kevätkertauslennosta ohjeita, valmistatutkaa kertaamalla kyseisen koneen lentokäsikirja. Tarkistakaa mihin asti medikaali on voimassa. Tarkistakaa viimeaikainen kokemus 24kk, kuinka monta lentoa, paljonko tiimaa, kuinka monta koululentoa on lennetty ja kenen kanssa koululennot on lennetty.Muuten valvotussa yksinlennossa tulee käydä samat asiat läpi kuin muutenkin kevätkertauslennolla. Miten toimitaan hinauksessa, huomioidaan mahdollinen tuuli, miten toimitaan pakkotilanteissa. Missä mistä korkeudesta laskuekierrosaloitetaan, missä käännytään perusosalle/finaaliin, mikä on tärkeintä huomoida laskussa finaalissa jne jne. Yksinlentäessä koko lento on tärkeä käydä läpi mielessään ennen lennolle lähtöä.
Huomio että kaikkia näitä ohjeita voidaan tulevaisuudessa päivittää suuntaan tai toiseen, ohjeista tiedotetaaan ensisijaisesti sähköpostilla ja kerhon OIK Pulina Whatsapp ryhmässä.

Terveisin,Ville Runtti

Kerhotiedote 2/2020

Kausikortti on ostettavissa ennakko hintaan 500 €, kun ostat 1.4.2020 mennessä. avaa nyt www.laskukierros.fi

Kevätkokous 2020
Kevätkokous 2020 pidetään Ouluhallissa reilu kuukauden päästä tiistaina 24.3.2020 klo 18:00. Merkkaa ylös. Laitan virallisen kokouskutsun myöhemmin.

Kebneleiri
Mikko laittoi eilen viestiä! Kannattaa lähteä mukaan.
DG-500:ssa vakuutukset alkaa lauantaina 4.4.2020 riippumatta lähteekö kone kebnelle vai ei. Niin kannattaa lähteä kebnelle ja ottaa kone mukaan!


66 osa ILMA-ALUKSEN HUOLTOHENKILÖSTÖN LUPAKIRJAT
Nyt on aika hankkia 66 lupakirja.
”Miukun listalaisilla” ja ”isöisänoikeuksllä” ei ole enään 1.10.2020 alken oikeutta kirjoittaa huoltotodistetta mekaanikkona. Eli tämän kevään ja kesän isoisät ja miukunlistalaiset saa kirjoittaa huoltotodisteen, niistä huoltotoimista mitä ovat ennenkin tehneet.

Miukun listan oikeudet ja isoisän mekaanikon oikeudet voi muuntaa 66 Lupakirjaksi EASA Form 19 mukaisella hakemuksella. Linkki hakemukseen:

https://asiointi.trafi.fi/omatrafi-formservlet-web/lomake/LU3153se Eimerkiksi, minä en kuulunut tälle kuuluisalle ”Miukun listalle” vaan muunsin minun ”isoisän” mekaanikkon oikeudet 66 lupakirjaksi. ”Miukun listalaisilla” muunto onnistuu myös.

”Isoisän oikeuksilla” tarkoitan oikeuksia mitä minulla on ollut tehdä mekaanikkona, vaikka minulla ei vielä ollut mitään mekaanikon lupakirjaa.

Tämä maksaa 60 Euroa. Tässä siis ei haeta uutta lupakirjaa, vaan muunnetaan vanhat oikeudet 66 lupakirjaksi.


Kerhonkalenteri
http://www.oulunilmailukerho.fi/kalenteri/
Tämän vuoden taphtumat on päivietty. Käy tarkistaan.

Jos et oo vielä lisänny tätä omaan kalenteriin kymään, tässä julkinen osoite ical muodossa
https://calendar.google.com/calendar/ical/la6ri2ipkf9aek6fbgsjmggq90%40group.calendar.google.com/public/basic.ics


Lentokauden alku 2020 / kevättarkkarit
Kalenteriin on jo lisätty 2020 lentokauden tapahtumia. Meillä ei ole opettajaresursseja järjestää kevättarkkareita joka viikonlopulle. Niin kalenterissa on jo ylhäällä päivämäärät 18.4, 19.4, 16.5, 17.5, 6.6 ja 7.6 jolloin kevättarkkarille ainakin pääsee. Nämä päivät siis kannattaa laittaa muistiin ja tulla lentämään kevätkertauskoululento alta pois, pääsee sitten lentämään yksipaikkaisilla milloin vain. Toivottavasti me saadaan noita päiviä vielä kevään aikana lisää.
16.5 ja 17.5 on tarkoitus järjestää myös laskuharjoitusviikonloppu EFPU:lla. Tähän kannattaa ehdottomasti osallistua, pysyy viimeaikainen kokemus riittävänä!

Pidetään ennen lentokauden alkua, kevätkertaus teoriat kaikille OIK:ssa lentäville. Tiedotan ajankohdasta ja paikasta myöhemmin, mutta se tulee olemaan illalla klo 18:00 14.4-16.4.2020. Täällä käydään läpi aisiat mitä käydään kevätkertauslennolla. Ehditään sitten lentopäivänä lentää ja keskittyä lentämiseen enemmän.

Tiedottaminen
Nämä tiedotteet löytyvät nyt myös Oulun ilmailukerhon sivuilta, voi käydä tarkistamassa myös täältä, mitä on kerrottu, linkki:
http://www.oulunilmailukerho.fi/uutiset/
Jos et ole mukana OIK pulina whatsapp kanavalla, kannattaa liittyä, se on ensisijainen paikka missä kuulee mitä kerhossa tapahtuu, ilmotetaan lentoaikeista, huoltoaikeista jne. Voi liittyä tästä: Päivitys: liitymislinkki siirretty salasanan taakse jäsente osioon: http://www.oulunilmailukerho.fi/jasenille/tiedotaminen/

Kerhon Maksut ja maksaminen
Kerhon sivulle on päivitetty 2020 hinnasto. Sieltä voi tarkistaa maksut. Laskukierros.fi palveluun on päivitetty 2020 kausikortti, leirimaksut ja jäsenmaksu (jos et maksa SIL kautta).
Huom. Leirimaksu koskee myös päiväkäviöitä. Kanntaa maksaa jo nyt pois kuleksimasta.

Jos jotain tarvittavaa maksua ei löydy www.laskukierros.fi sivulta. Käy maksamassa suoraan kerhon tilille, ja viestikenttään teksti mitä aiot maksaa.
Perhe- ja nuorisojäsenmakstu pitää maksaa suoraan kerhon tillle (jos ei mene SIL kautta)

Huoltotomintaa
Minä olen menossa tänään 18.2 klo 17:30 Ahmolle ja mahdollisesti lauantaina 22.2.2020. Myös kebnelle lähtiät ovat lauantaina suuntaamassa Ahmolle. Sinne siis!

Valtuutettujen lentokelpoisuustarkastajien koulutustilaisuus 29.2.2020 VANTAA

Valtuutettujen lentokelpoisuustarkastajien koulutustilaisuus pidetään 29.2.2020 Suomen
Ilmailumuseossa Vantaalla (Karhumäentie, 12/Tietotie 3) klo 11-17.00. Tilaisuuteen voit ilmoittautua osoitteessa:
https://link.webropolsurveys.com/S/679043D0927961E8
Tästä lisätietoa:
https://drive.google.com/open?id=1dIIR9ZzB4XbxYXJeQxR0Aa_qwAKce1lo

Purjelentokerhojen päivä 14.3.2020 LAHTI
https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/viewtopic.php?f=3&t=3125
Toivottavasti tänne joku ehtii paikalle

Terveisin,
Ville

Kerhotiedote 1/2020

Moikka,
Tässä vuoden ensimmäinen kerhotiedote. Muista alennettu kausikortti myynnissä 1.4 saakka.
Johtokunta on järjestäytynyt seuraavasti

Uusi johtokunta on järestäytynyt seuraavasti

  • Löytyy jäsenille osiosta

Muita toimihenkilöitä

  • Löytyy jäsenille osiosta

Nämä ja muuta tärkeää tietoa jäsenille mm. hinnasto(maksut), hinnasto on vielä päivittämättä tälle kaudelle, mutta päivitän sen lähiaikoina, OH-954 lentokäsikirja, yms. löytyvät kerhon websivuilta: 
http://www.oulunilmailukerho.fi/jasenille/
Jäsenille osioon salasana on: xxxxx
Jäsenille osiosta löytyy jatkossa myös nämä tiedotteet
Jäsenille sivulta löytyy myös liittymis -linkki kerhon whatsapp ryhmään.

Kausikortin ennakko hinta 1.4.2020 saakka
Kausikorttia purjekoneille voi ostaa nyt laskukierros.fi / kappa Hintaan 500 € / kausi. 1.4 jälkeen kausikortin hinta 700 €
Virike- / liikuntasetelit käy maksuvälineenä, Edenred Smartum ja E-passi. Samalla tavalla kuin kaudella 2019.

Huoltotoimintaa!Käymme huoltamassa koneita ahmosuolla vähän siten miten se kenenkin omaan henkilökotaiseen aikatauluun parhaiten passsaa. Mutta suosituin päivä on lauantai.
Mitä 66L lupakirjalla saa tehdä 8.2.2020 SEINÄJOKI
Kurssi lauantaina 8.2.2020 Seinäjoella

http://www.hooteehoo.org/kurssitfi.htmlValtuutettujen lentokelpoisuustarkastajien koulutustilaisuus 29.2.2020 VANTAA

Valtuutettujen lentokelpoisuustarkastajien koulutustilaisuus pidetään 29.2.2020 Suomen
Ilmailumuseossa Vantaalla (Karhumäentie, 12/Tietotie 3) klo 11-17.00. Tilaisuuteen voit ilmoittautua osoitteessa:  https://link.webropolsurveys.com/S/679043D0927961E8
Tästä lisätietoa:  https://drive.google.com/open?id=1dIIR9ZzB4XbxYXJeQxR0Aa_qwAKce1lo


Purjelentokerhojen päivä 14.3.2020 LAHTI https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/viewtopic.php?f=3&t=3125 Toivottavasti tänne joku ehtii paikalle

Terveisin,Ville Runtti

Ensimmäinen purjelentokesä

Kauden 2018 peruskurssin oppilas ja soon-to-be-purjelentäjä Timo Vehkaoja kirjoittaa ensimmäisestä purjelentokesästään.

————————————————————-

Pikkupojasta asti minua ovat kiehtoneet lentokoneet ja lentäminen aina avaruuslentoihin asti. Jo ala-asteella todettu punavihersokeus kuitenkin oli painanut haaveet ammattilentäjän urasta taka-alalle jo aikaisessa vaiheessa, ja ajatus lentämisestä harrastuksena kaatui korkeisiin kustannuksiin, tai ehkäpä oikeastaan jo puheisiin lentämisen kalleudesta. Tämä ei kuitenkaan vähentänyt mielenkiintoa lentokoneita kohtaan. Purjelentokin kävi jossain vaiheessa mielessä, mutta elämän hakiessa uomiaan ajatus kokeilemisesta jäi.

Kesä 2018 kuitenkin muutti kaiken. Pitkän haaveilun jälkeen tyttöystäväni osti minulle yllätyksenä Oulun Ilmailukerhon purjelennon esittelykurssin syntymäpäivälahjaksi. Toukokuun lopussa pääsin Ahmosuolla ensimmäistä kertaa purjelentokoneen kyytiin, kun Asikkalan Janne esitteli minulle purjelentämisen parhaat puolet. Puoli tuntia taivaalla riitti, ja kentältä lähtiessä kasvoi purjelentoa kohtaan sama pikkupojan into, joka oli alkanut jo reilut pari vuosikymmentä sitten. Se kuuluisa ilmailukärpänen puraisi – ja lujaa.

Ilmoittauduin tutustumiskurssille viikon mietiskelyn ja lajiin tutustumisen jälkeen. Matkalentokertomukset ja videot saivat täydellisesti koukkuun. Kesäkuun alussa lennettiin tutustumiskurssin ensimmäiset lennot Pudasjärvellä, ja lentämisen opettelu alkoi toden teolla. Uutta asiaa ja uskomattomia kokemuksia riitti paljon pitkin kesää. Lentämisen lisäksi kokeeneemmat lentäjät kertoivat kokemuksistaan ja antoivat arvokkaita vinkkejä, ja lentopäivien välillä opiskelin sääoppia ja lueskelin Purjelentotaito-nimistä oppikirjaa.

Lensin kesän aikana neljän opettajan kanssa, ja jokainen näistä, Vesa, Ville, Heikki ja Mikko olivat erittäin hyviä opettajia. Jokaiselta tuli erilaisia näkemyksiä ja vinkkejä lentämiseen, ja uutta asiaa tuli joka lennolla, aina kauden viimeiseen 17 minuuttia pitkään pyrähdykseen asti. Vaikka jokainen lento oli täynnä asiaa, jäi lentokesästä päällimäisenä muistoihin se rauha mikä taivaalla on, ja se tunne kun kääntää koneen jyrkkään kaartoon termiikissä ja kuulee variometrin piipittävän kiivaasti hyvän noston merkiksi. Sitä jää talven aikana varmasti ikävä.

Kun syyskuussa päätin ensimmäisen purjelentokauteni, oli takana 15 lentoa ja lähes kahdeksan tuntia ilmassa.

Talven aikana tavoitteena on suorittaa purjelennon teoriat ja lentäminen jatkuu peruskurssin merkeissä keväällä heti kelien salliessa. Ville sen sanoi, kun kauden viimeisen lennon jälkeen työnnettiin DG-500:aa halliin: ”Sitten keväällä kun alotellaan Ahmosuolla niin otetaan se kuus lentoa päivässä”. Ensi kesän aikana olisi siis tarkoitus suorittaa purjelentäjän lupakirja ja lentää ensimmäiset matkalennot, tästä sitten lisää kun ensimmäiset yksinlennot on lennetty!

-Timo Vehkaoja