Moskiitoralli

Moskiittoralli

Moskiitoralli on Pudasjärvellä järjestettävä alueellinen matkalentotapahtuma, jonka tarkoituksena on antaa ensimmäinen kosketus kilpapurjelentämiseen.

Tapahtuma on suunnattu kaikille hiukan matkalentämisestä kiinnostuneille, Kerhon kaksipaikkaisen etupenkille on aina tilaa.

Kilpailuun voi osallustua sillä tutulla koneella, oli se sitten KA-6cr tai vaikka 18m tehokone.

Historia

Vuonna 1999 heräteltiin henkiin Pudasjärven matkalentoviikko, joka sai seuraavana vuonna nimekseen Moskiito Ralli. Ko. nimi on Pesun Matin voitokas ehdotus varta vasten järjestettyyn nimikilpailuun. Matti mainitsi perusteluissaan muistaakseni jotenkin näin: ”nimi on tarkoituksella Moskiito yhdellä t:llä, ettei sitä vaan sotkettaisi (!) Pudasjärvellä toisinaan havaittuihin hyttysiin ja, että se kiinnittäisi sopivasti huomiota”. ”Mos voisi ilmailuterminä tarkoittaa vaikkapa magneettista ohjaussuuntaa, ja kiito nopeaa liitämistä käännepisteeltä toiselle”. ”Ralli tietysti viittaa lentotapahtumiin suuressakin maailmassa”. Moskiito Ralli onkin sitten vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Suomen suurimmista vuosittaisista purjelentotapahtumista ja parhaimmillaan tapahtumassa on ollut paikalla jopa 25 purjekonetta. Tapahtuman pääideana on edelleenkin matkalennon koulutus ja harjoitusluontoinen purjelentokilpailu. Tapahtuma järjestetään nykyisin yhteistyössä Perämeren Ilmailuyhdistyksen ja Rovaniemen Ilmailukerhon kanssa.

Käännepisteet

Säännöt

  • Kilpailussa noudatetaan uusimpia purjelennon Suomenmestaruuskilpailuiden sääntöjä muunneltuna.
  • Kilpailijoita koskevat vaatimukset eivät ole voimassa. (Luku 3.)
  • Ei flarm pakkoa

Mikäli jommassakummassa luokassa on alle 6 osallistujaa, yhdistetään luokat yhdeksi kerholuokaksi.Sekä kerho- & avoin- luokissa käytetään Sm-kisojen Kerho-luokan sääntöjä.Vesiballasti on kuitenkin sallittu Avoimessa luokassa päivä on 1000p , jos matka >= 250km, ja lentoaika >= 2.5hKerholuokassa päivä on 1000p, jos matka => 150km, ja lentoaika >= 2.5h

Loggeri tai jokin aparaatti, joka tuottaa IGC-muotoisen tiedoston on pakollinen, mikäli haluaa osallistua tuloslaskentaan. Loggerin puute ei kuitenkaan estä osallistumasta ja lentämästä mukana, mutta tuloslaskennan automatisoinnin takia tuloksia ei välttämättä voida huomioida. Jokaisella lentäjällä täytyy olla mahdollisuus lähettää lentotiedostonsa igc-muodossa sähköpostilla.

Käännepisteinä voidaan käyttää sylinterejä ja AAT-tehtävät ovat mahdollisia.

Tuloslaskenta

Tulokset lasketaan ja parhaat palkitaan!

Matkalentotapahtuma päivän kulku

Ensimmäinen virallinen ohjelmanumero on briefing, joka meillä on yleensä ollut 10.00. Briefingiin osallistuminen on pakollista, mutta aivan pakottavissa tilanteissa sieltä voi olla poissa. Tällöin on otettava kilpailunjohtajalta selvää päivän tehtävästä ja mahdollisista muista merkittävistä asioista.

Briefingissä käsitellään edellisen päivän tehtävä, julistetaan tulokset ja käsitellään tarvittaessa esimerkiksi lentoturvallisuutta vaarantaneet tilanteet. Tämän jälkeen siirrytään kuluvaan päivään: annetaan sääbriefing sekä tehtävät eri luokille. Tehtävälappu jaetaan jokaiselle ja on syytä vielä varmistaa, että kädessä on varmasti oikean luokan tehtävä. Tehtävälapussa on varsinaisen tehtävän lisäksi paljon muutakin tärkeää tietoa: Eri ajat (mm. hinausten alkaminen ja päättyminen, lähtölinja aukeaminen ja sulkeutuminen), käytettävä kiitorata ja hinausjärjestys sekä erityisen tärkeä asia: käytettävä ilmatila. Kilpailuissa on kova meininki – lentäminen kielletyssä ilmatilassa katkaisee tehtävän viimeiseen lailliseen pisteeseen. Näin voi käydä jopa 7 metrin rikkomuksesta!

Briefingissä voidaan antaa myös useampia vaihtoehtoisia tehtäviä, joista sitten ennen startteja määrätään lopullinen tehtävä. Aivan äärimmäisissä olosuhteissa tehtävää voidaan muuttaa vielä ilmassa radiolla, mutta tämä on todella poikkeusellista. Joskus sää on niin epävarma, että briefingissä voidaan ilmoittaa että uusi briefing pidetään esim. kello 12.00. Briefing voidaan myös siirtää ilmoittamalla siitä ilmoitustaululla ja mahdollisesti muissa sopivissa paikoissa (kuten briefing-hallin ovessa). Jos sään odotetaan pysyvän lentokelvottomana tai kello etenee liian pitkälle ilman matkalentoedellytyksiä päivä perutaan. Se on aina kilpailun johdolle raskas päätös, joten useimmiten pyritään pitämään tilanne avoimena mahdollisimman pitkään. Käytännössä se tavallisesti tarkoittaa noin kello 15, jonka jälkeen alkaa tulla jo liian kiire saada tehtävä suoritetuksi.

Ensimmäistä kertaa matkalentotapahtumassa?

Moskiito Ralli sopii oikein hyvin ensimmäiseksi harjoituskilpailuksi. Suosittelemme kuitenkin, että tutustut näihin ohjeisiin ennen kisoja, niin kaikki sujuu mutkattomammin. Voit silti huoletta kysyä meiltä mitä tahansa epäselväksi jäänyttä asiaa. Sinun kannattaa lukea myös säännöt, tässä on vain hyvin lyhyt yhteenveto osasta sääntöjä. Harmittaa aika vietävästi, jos hyvä lento menee nollille pelkän sääntötietämyksen puutteessa. Niin ei pitäisi käydä, jos tämän sivun ohjeita noudattaa, mutta kaikkea säännöissä olevaa emme tänne ole edes yrittäneet saada.

Kerholuokkaan pyrimme tekemään lyhyet tehtävät, jotka ehtii lentään Juniorilla pienemmälläkin kokemuksella. Luokkaa voidaan matkojen perusteella jopa kutsua ”HC-luokaksi” 😉

Jos lennät OIK:n koneilla, huoledit itse koneen saattamisesta kilpailukuntoon ja tarvittavista loggereista, naveista yms. Apua saa, jos tarvii.

Hinnat

Hinaukset laskutetaan laskukierros.fi palvelun kautta.
Käy rekisteröitymässä valmiiksi osoitteessa: http://www.laskukierros.fi/
Valitse kerhoksi Oulun ilmailukerho.
Laskukierros toimii myös sähköisenä kenttäkirjana, joten jokainen pilotti merkitsee itse omat lentonsa www.laskukierros.fi palveluun.

Tasoituskertoimet

Tasoituskertoimina käytetään DaECin kertoimia.

Esikatsella voi täältä.

OIK:n koneiden varaukset

Rohkeasti esittämään toiveita. Varaukset/kyselyt jasikkal(et)gmail.com. Hyvänä kelipäivänä pystyy samalla koneella lentää kaksinkin pilottia. Ns. ”kisamaksua” ei OIK:n koneista peritä Moskiito Rallissa. Koneet normaalissa käytössä kisalentojen ulkopuolella.

Kaikki koneet ovat vielä vapaana! Vielä siis ehtii mukaan.

Muutokset mahdollisia!